söndag 15 november 2009

Skriftspråka eller skriftbråka?

Läser just nu Birgitta Kullberg och Cecilia Nielsen´s bok Skriftspråka eller skriftbråka?
Jag har fastnat för några meningar inom Behaviorismen, Konstruktivismen och det Sociokulturella perspektivet.

Behaviorism
"Ur ett behavioristiskt perspektiv uppmärksammar man människans beteende. Däremot intresserar man sig inte för hur hon tänker, eller ens om hon tänker". s.12

Jag skulle vilja bli sedd för någon som tänker och kan tänka.

Konstruktivism
"Det är eleven själv som lär sig, lärarens roll är att skapa goda förutsättningar för lärandet". s.13

Här kan jag hålla med. För mig är det viktigt att mina elever själva vill lära sig, med min hjälp.

Sociokulturellt perspektiv
"Vi lär oss av andra människor och tillsammans med andra människor och utnyttjar därvid olika verktyg, artefakter, som skapats av människor". s.13

Håller med även här. Vi lär oss många viktiga saker av varandra, till exempel hur man beter sig mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar